Fonte: http://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Legendre
Pierre Legendre (born 15 June 1930 in Normandy, France) is a French historian of law and psychoanalyst. Legendre holds a position of research director at the École pratique des hautes études. His work is primarily devoted to the history of juristic institutions and concepts (Roman law and Canon law) and to the anthropology of Western civilization.
Legendre has collaborated in the making of a number of films, shown on ARTE and other television stations: The Fashioning of Western Man (1996), Mirror of a Nation: Ecole Nationale d'Administration and Dominium Mundi: The Empire of Management (2007), all produced and distributed by Ideale Audience International, Paris.
http://www.lemonde.fr/
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Milner
Jean-Claude Milner (born 3 January 1941) is a linguist, philosopher and essayist. His specialist fields of endeavour are linguistics (which he studied with Roland Barthes) and psychoanalysis (through the teaching and friendship of Jacques Lacan). In 1971, Milner was at the Massachusetts Institute of Technology where he translatedNoam Chomsky's Aspects of the Theory of Syntax into French. His work helped to establish the terminology of theory of syntax in the French school of generative grammar. Milner is now a Professor at the University Paris Diderot and lives in Paris.
Fonte: http://pt.wikipedia.org/wiki/Alain_Finkielkraut
Alain Finkielkraut (30 de junho de 1949, Paris) é um filósofo francês de origem polonesa. Finkielkraut é um antigo aluno da Escola Normal Superior de St. Cloud, onde entrou em 1969. Ensina cultura geral na Escola Politécnica. Foi eleito membro da Academia Francesa em 10 de abril de 2014.
Sobre jornalismo engajado ele declara: « O engajamento vampiriza o jornalista».
"Opus esse furor direitista da crítica pós-crítica à melancolia de esquerda. Mas trata-se de duas faces da mesma moeda."
" Os melancólicos e os profetas envergam os trajes da razão esclarecida que decifra os sintomas de uma doença da civilização. Mas essa razão esclarecida, por sua vez, apresenta-se desprovida de qualquer efeito sobre doentes cuja doença consiste em NÃO SE SABEREM DOENTES. A interminável crítica ao sistema identifica-se, afinal, com a demonstração das razões pelas quais essa crítica é desprovida de qualquer efeito." P.41
"A crítica marxista dos direitos humanos, da revolução burguesa e da relação social alienada desenvolveu-se nesse TERRENO DA INTERPRETAÇÃO PÓS-REVOLUCIONÁRIA E CONTRARREVOLUCIOINÁRIA da revolução democrática como revolução individualista burguesa que dilacerou o tecido da comunidade. E é bem natural que a inversão crítica da tradição crítica oriunda do marxismo nos reconduza a isso." P. 42